کنفرانس کشوری نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شهر کالدنگ دنمارک
مشعل مشعل

کنفرانس کشوری نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شهر کالدنگ دنمارک به تاريخ دوم سپتامبر سال جاری  داير گرديد و در آن تعدادی از اعضا و هواخواهان نهضت فراگير اشتراک نموده بودند.

 

کنفرانس توسط محمد ولي به آرزوی وحدت و همبستگي تمام ترقي خواهان و وطن دوستان کشور افتتاح گرديد. موصوف طي گزارش مفصلي در مورد چگونگي کار و فعاليت کمسيون تدارک کنفرانس به اشتراک کنندگان معلومات ارائه نمود. وی در ضمن صحبت خويش اين روز را بمثابه يک رويداد ارزشمند و تاريخي در زنده گي اعضا و هواخواهان نهضت در دنمارک برشمرد و خطاب به اشتراک کنندگان گفت : « شما ادامه دهندگان راه پر افتخار مبارزاني ميباشيد که جنبش های استقلال طلبانه ، آزادی خواهانه ، ترقي خواهانه و دموکراتيک را با شهامت و قبول قرباني های فراوان پيموده اند و در اين راه پر افتخاراز خويش ميراث بزرگي را به يادگار گذاشته اند. نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان که همان مسير را مي پيمايد ، در آواني به کار و فعاليت خويش ادامه ميدهد که مشکلات بزرگي در مقابل کشور ومردم افغانستان قرار گرفته است. مردم ما در شرايط بد اقتصادی و اجتماعي ناشي از جنگ فرسايشي و نبود امنيت فردی و اجتماعي قرار دارند و اين وضعيت ناهنجار، هر روز قرباني های بيشتری را بر مردم ستم رسيده ما تحميل مي نمايد. ما به اين باوريم که هرگاه وحدت تمام نيروهای ملي و دموکراتيک کشوربا مساعي وطن دوستان هر چه زودتر تاًمين گردد ، منافع مردم و مصالح جامعه بهتر برآورده ميشود."

 

محمد ولي اعضای نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در دنمارک را متوجه وظايف و فعاليت های شان مطابق برنامه و اساسنامه آن نهضت ساخته و از آنها تقاضا نمود تا ميان افغانان مقيم دنمارک آرمانهای نهضت را صميمانه توضيح و سهمگيری آنها را در اين جريان با اعتبار سياسي هر چه بيشتر فراهم سازند.

 

بعدا ، بر اساس پلان کار جلسه ، دو نفر از اعضای نهضت فراگير که چندی قبل از سفر به افغانستان برگشته بودند ، در مورد وضعيت سياسي ، اقتصادی و امنيتي کشور و همچنان فساد مزمن و گسترده در جامعه ، و برعلاوه فعاليتهای نهضت فراگير در داخل کشور به اشتراک کنندگان کنفرانس معلومات مفصل ارائه کردند. آنها پيام های مجلس موسسان نهضت را توضيح و تاکيد نمودند که اعضای نهضت فراگير در دنمارک بايد در جهت ايجاد فضای تفاهم و همبستگي با اعضای ساير احزاب و جريانهای ترقي خواه ، هر بيشتر در تماس شده و در بارهء ضرورت تدوير کنگره وحدت ، برای آنها معلومات کافي ارائه نموده و آنها را در اين راستا جلب نمايند.

 

سپس نمايندگان کنفرانس هر کدام به نوبه خويش پيرامون بخشهای از برنامه و اساسنامه و ساير اسناد مصوب اجلاس موسس نهضت فراگير، آزادانه صحبت نموده و همه بر اين مساله تاکيد ورزيدند که صرف در موجوديت وحدت و يک پارچگي حلقات ، گرايشها ، سازمانها و احزاب ، شخصيتهای سياسي ، دموکرات و تحول طلب ، ميتوان به صلح دايمي و ثبات پايدار ، تامين دموکراسي و حاکميت مردم ، تحکيم وحدت ملي ، انکشاف اقتصادی و فرهنگي و عدالت اجتماعي در عمل نايل گرديد. اشتراک کنندگان کنفرانس ، تعهد خويش را در براه اندازی جنبش وسيع وحدت عمل و سر انجام دعوت به کنگره وحدت در زمان هر چه کوتاه تر، بمنظور وحدت نيروهای مترقي در يک سازمان واحد سياسي ، يکبار ديگر تجديد نمودند. 

 

سپس مطابق آجندا ، مسائل تشکيلاتي مطرح گرديد و در نتيجه 9 نفر به عضويت شورای کشوری نهضت فراگير در دنمارک انتخاب گرديدند که عبارت اند از :

 

1.    محمد ولي

2.    محمدالله وطن دوست

3.    نورمحمد خرمي

4.    نعمت الله

5.    حفيظ روند

6.    کاوه کارمل

7.    فرهاد همدم

8.    عبدالخالق غوثي

9.    کريم شيوا

 

بعد از تفريح ، اعضای شورای کشوری ، محمد ولي را به حيث رئيس شورای کشوری دنمارک ، کاوه کارمل را بحيث معاون و حفيظ روند را به صفت منشي انتخاب نمودند.

 

محمد ولي در صحبت مختصر خود از اعتماد و حسن نيت اعضای شورا صميمانه سپاسگزاری  نموده و همه را در راه تامين وحدت تمام نيروهای چپ دموکراتيک و کار در جهت تظبيق برنامه نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان صميمانه دعوت نمود.

 

کار کنفرانس در فضای دوستانه به پايان رسيد.

 

 


September 10th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها